Full fart framåt – intervju med Tobias Rejnö - Briab - Brand, Risk & Säkerhet

Nyhet

Full fart framåt – intervju med Tobias Rejnö

Västgöten Tobias Rejnö satte Prevecon (numer en del av Briab) på kartan i Stockholm och gasade sedan hemåt, fast åkte 15 mil för långt och hamnade i Göteborg av bara farten. På framsidan verkar han idag som senior brandkonsult med spännande uppdrag runt hela Sverige. Men det är inte det som är fokus när vi träffas för att prata en stund, utan nått helt annat. Eller hänger det ihop på nått sätt?

Intervju med Tobias Rejnö

Hej Tobias,

Vi har förstått att du inte bara är en duktig brandingenjör utan även en vass sportbilsförare, berätta gärna lite om det och vem du är.

Just ”vass” vet jag inte men jag gillar att köra bil. Har sedan barnsben och min första leksaksbil alltid älskat bilar. Det är mer ett intresse för design och prestanda än teknik och skruva i en motor. Intresset att köra på bana började egentligen med motorcykel. Jag hakade på några vänner som brukade köra på bana och vi for runt på racingbanor i Sverige och skrapade knän. Med åren gled det över mer och mer till bil och jag la mc-hjälmen på hyllan och drog ut bilen på banan istället. Så länge det går fort gillar jag det…

Varför fastnade du för ”digital” racing och har du kört ”analogt” innan?

Jag har egentligen aldrig kört racing IRL. Visst har jag stökat av något 24-timmars race med skrotbil, testat lite folkrace, tidstävlat med enklare bilar, men aldrig mer seriöst än så. Jag kör ju gärna sportbil på bana, men det är aldrig som race utan mer för att det är kul. Enda tävlingsmomentet där handlar mer om varvtider mot mig själv. Visst är drömmen att köra race på riktigt men…

Att jag började med digital racing var nog en tillfällighet. Jag blev kontaktad av en annan spelare i samband med att jag satt hemma och spelade ”bil-TV-spel” online. Så någon form av talang hade jag väl och jag blev tillfrågad om jag ville prova att köra lite mer organiserat. Jag fick provköra med ett team och fastnade direkt. Efter det har det eskalerat från att köra med handkontroll till att det står en hel rigg hemma. Största fördelarna med digital racing är att det är lättillgängligt och i förhållande till riktig racing, billigt.

Förutom det uppenbara, vad är den stora skillnaden med att köra digitalt jämfört med att faktiskt sitta i en bil? Rent körtekniskt t ex.

Skillnaden körtekniskt är, lite beroende på utrustning, väldigt liten. Det man tappar digitalt är mycket av de fysiska intrycken man får när man kör på riktigt som tex kraften som påverkar kroppen i en kurva eller den hisnande känslan när bilen nästan lättar över ett krön. Att inte fysiskt känna hur bilen beter sig när tex bakvagnen släpper gör det svårare att digitalt häva en sladd än vad det är i verkligheten. Avsaknaden av dessa intryck är ju naturligtvis en begränsning men mycket går att ”återskapa” ju finare utrustning man nyttjar.

Hur ser konkurrensen ut, känner du din medtävlande? och hur har du tagit dig dit?

Nu kör jag i princip bara i det som heter Swedish Racing League. Vi har drygt 100 registrerade förare men låt oss säga att 50 är aktiva. Konkurrensen är stenhård om man vill hålla sig i topp 15 och bygger på att man tränar kontinuerligt. Mitt team har av 21 körda säsonger (en säsong är 8 veckor lång så det är fyra eller fem säsonger per år) 17 podium i Team-mästerskapet. I och med att vi kör race en gång i veckan så lär man känna de flesta lite grann, det är en samling ”goa gubbar”. Jag har träffat några av mina medtävlande, fast på banan då vi hade en liten show-down på en gocartbana här i Göteborg.

Tobias Rejnö

Hur når ni ut till publik och fans?

Vi har väl egentligen inte agerat så mycket för att nå ut till folk. Visst ger det ytterligare en nerv i tävlandet om man vet att man har publik men i och med att allt vi gör är ideellt blir det lätt nedprioriterat. Jag skulle säga att de som tittar på racen är andra spelare/förare som fått nys om oss samt en och annan vän som ibland är nyfiken. Mer vikt läggs på att försöka få in mer förare. Vi hade en säsong upplagd som en tv-sändning med kommentatorer etc. Det tror jag blev en roligare upplevelse för tittare men som sagt, vi har inte mycket publik.

Om man vill börja köra själv, hur gör man då?

Som i så mycket annat finns det en massa forum, hemsidor och grupper på tex FB som man kan kontakta om man vill köra. De två stora plattformarna att köra på är ”iRacing” på PC och ”GT Sport” på konsol. Vi kör på konsol (PS4/PS5) och har man en konsol hemma, gillar racing så kan man gå in på vår hemsida SRL: Swedish Racing League (granturismosport.se) och kolla runt för att se om det är något som kan vara intressant. Eller ryck tag i mig så kan jag hjälpa till. tobias.rejno@prevecon.se

Vad har du för mål med din racing på kort och lång sikt?

Nja, jag har egentligen inga uttalade mål vad gäller den digitala racingen. Naturligtvis att hela tiden förbättra mig och bli en stabil förare i topp 10 i SRL. Jag har dock ett mål att köra min riktiga bil mer på bana. Det är ju inte racing i den bemärkelsen att det är en tävling, men det är fantastiskt kul och en tävling mot mig själv. Ett absolut mål är att lyckas knipa en plats på en veckas träning på Nürburgring i höst.

Slutligen, finns det någon koppling mellan din expertis inom brand/risk och racing? I stort, men även för dig som person?

Nja det skulle jag väl inte påstå. Kanske att jag har någon form av risk- och konsekvenstänk med mig bakom ratten men annars vet jag inte. Jag har ju, peppar peppar, inte kraschat min bil än…

Vi tackar Tobias för en givande och kul inblick i den digitala racingvärlden. Fördelarna är uppenbara, miljömässigt och säkerhetsmässigt, naturligtvis. Men är inte den stora grejen att så många fler kan få möjlighet att få utlopp för både intresse och talang! Racing åt folket, säger vi!

För mer information, kontakta:
Dela eller skicka till en kollega

Hantering av personuppgifter (GDPR)

Briab – Brand & Riskingenjörerna AB samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att tillhandahålla produkter och tjänster åt dig, för att informera dig om nyheter och uppdateringar av våra produkter och tjänster, för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress gdpr@briab.se.

Briab – Brand & Riskingenjörerna AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

Jag förstår