Nyhet

Stor upplevelse för många besökare när Nationalmuseum nyinvigs

Den 13-14 oktober nyinvigdes Nationalmuseum efter fem års ombyggnation av vår Kung Carl XVI Gustaf, vars föregångare Kung Karl XV klippte banden 152 år tidigare vid invigningen 1866.

Crowd management

Den välbesökta invigningen hölls på Blasieholmskajen framför museet i närvaro av såväl kungafamiljen, kulturministern som en mängd artister. Briab Crowd Management fick uppdraget att planera och genomföra hanteringen av alla publikflöden under invigningshelgen.

– Bästa möjliga upplevelse med stor tydlighet och korta väntetider var vår målbild, säger Petter Säterhed, ansvarig för Crowd Management på Briab. För oss, och kunden, var det viktigt att så många som möjligt fick chansen att uppleva allt fantastisk, nytt och gammalt, med Nationalmuseum.

Briab Crowd management

Briab-teamet analyserade och planerade evenemang och publiklogistik, designade fysisk lösning och arbetsmetodik. Inför och under eventet utbildades och leddes genomförandepersonalen för att klara av dels ett detaljerat schema med många kritiska händelser som logistik kring t ex. Säpo/Kungligheter, högvakt, artister etc. Men även att hantera en lång och intensiv dag, 07-21, som ställde krav på kontinuerlig tydlighet, effektivitet och en god upplevelse för tusentals besökare. Med hjälp av bl. a tjugotalet specialutbildade värdar och ett modulärt kösystem hölls väntetider korta och besökarhumöret på högsta nivå för 17 000 konstintresserade och kungligheter under hela helgen.

– Tydlig kundnöjdhet sammanfattar helgen. Och det gäller både besökare och vår gemensamma uppdragsgivare Nationalmuseum, säger Lisa Nilsson från Small World, övergripande projektledare för invigningen.

Efter den lyckade invigningshelgen har Briab fortsatt förtroende att säkerställa flödet och smidigheten i köhantering kommande helger.

– Jättekul, säger Petter Säterhed. Hittills har vi släppt in ungefär 50 000 människor på Nationalmuseum, och populariteten har inte minskat nämnvärt. Att ha möjligheten att bidra till den stora upplevelse man som besökare kan ha på Nationalmuseum är både utmanande och givande. Utifrån handlar det naturligtvis om att hantera tusentals människor, men det viktiga är att aldrig glömma att det är upplevelsen för den enskilde besökaren som verkligen avgör, även efter att invigningslamporna släckts. 

För mer information, kontakta:
Dela eller skicka till en kollega

Hantering av personuppgifter (GDPR)

Briab – Brand & Riskingenjörerna AB samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att tillhandahålla produkter och tjänster åt dig, för att informera dig om nyheter och uppdateringar av våra produkter och tjänster, för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress gdpr@briab.se.

Briab – Brand & Riskingenjörerna AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR