Nyhet

Den osynliga handen som leder oss rätt - intervju med Petter Säterhed

Ny på Briab är en av Sveriges, för att inte säga Europas, mest erfarna Crowd Managementexperter. Vad Crowd Management är kommer Petter att berätta mer om i intervjun. Med 24 års erfarenhet av några av Sveriges största och mest komplexa evenemang som Peace & Love, Gumball 3000, Way out West, Vasaloppet, Malmöfestivalen och Skid-VM i Falun är Petter den som styr arbetet med att skapa förutsättningar för trygga, roliga och effektiva event. Lite som den osynliga handen, som vi förstår. Men Petter får berätta mer.

Hej Petter!
Tack för att du tar dig tid att berätta lite om dig själv och det du jobbar med. Vi börjar med dig tycker jag!

Berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Jaha, kort om mig själv då- jag är en 48-årig värmländsk tvåbarnsfar som arbetat hela sitt vuxna liv med att skapa god säkerhet, trygghet och upplevelse. Jag funderade först på att bli lärare, journalist eller polis, men 1995 halkade jag på ett bananskal in i evenemangssäkerhet då en vän frågade mig om jag ville arbeta på Arvikafestivalen som ansvarig för festivalens gater.
Under själva festivalen hände sedan ett par saker som gjorde att båda de övergripande säkerhetscheferna blev tvungna att lämna över säkerhetsansvaret till någon under en period. Det visade sig bli mig. Jag fann mig själv, första gången jag ens besökte en festival, under fem timmar vara ensam säkerhetschef på ett slutsålt evenemang med 50 artister och The Prodigy som headline.

Under de under fem timmar timmarna upptäckte jag två saker: jag hade fallenhet för det och kanske det viktigaste, det var det roligaste jag gjort, någonsin. Så, jag fortsatte.

Crowd Management helt kort för den oinvigde, vad är det och när behövs det?

Crowd Management handlar om att skapa goda förutsättningar för folksamlingar och flöden av människor; att analysera hur folk kommer att röra sig på en viss plats, bestämma hur de optimalt borde röra sig – och att sedan att få dem att vilja göra det på det sättet. Alltså, inte att tvinga dem. Målet är att besökaren inte ens ska reflektera över vägvalet.

Säkerhet och trygghet är självklara fördelar, men även förhöjd upplevelse, förbättrad försäljning eller ökad effektivitet är fördelar som är värda att lyftas fram.

Och det här är så klart användbart – eller kanske snarare omistligt – på alla platser där man förväntar sig flöden och många människor i rörelse. Det kan vara t ex evenemang, stadskärnor, arenor, transportnav eller köpcentrum.

Vad fick dig intresserad av området?

Jag sysslade lite med Crowd Management redan 1997, första gången jag var säkerhetschef för ett stort evenemang. Men det var inte förrän en olycka inträffade på en annan festival som jag började fördjupa mig i det på allvar. När Sara Odin dog på Hultsfredsfestivalen 1999 förändrades hela den svenska branschen – och jag började läsa allt jag kunde komma över inom Crowd Management.

Nu jobbar du tillsammans med oss andra 140 Briab kollegor, vad fick dig att joina teamet?

Det var nog en kombination av olika saker – dels framtidsvisionen, men också att Briab lyckats samlat några av landets inte bara ”best and brightest”, utan också trevligaste människor under ett tak. Jag kände att jag ville vara en del av det.

På tre års sikt – vad har hänt med dig, Crowd Management och Briab?

Vi har etablerat Crowd Management som en självklar komponent i byggbranschen och bidragit till att ytterligare professionalisera den unga evenemangsbranschen.

Vilket event i världen ”drömmer” du om att styra upp?

Det är nog Hajj, pilgrimsfärden till Mecka. Eller möjligen ett OS.

Har du nått personligt motto du lever, eller försöker leva efter?

Det finns lite olika, men ett uttryck som låter hårt men är väldigt sant är ”Förtroende är bra, kontroll är bättre.”

Vi säger tack till Petter för pratstunden och kan konstatera vi verkligen är glada och stolta över vår nya arbetskamrat och alla nya möjligheter det innebär för de kompetenser vi redan har och inte minst över vår ständigt ökande förmåga att hjälpa våra kunder till the right side of risk!

För mer information, kontakta:
Dela eller skicka till en kollega

Hantering av personuppgifter (GDPR)

Briab – Brand & Riskingenjörerna AB samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att tillhandahålla produkter och tjänster åt dig, för att informera dig om nyheter och uppdateringar av våra produkter och tjänster, för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress gdpr@briab.se.

Briab – Brand & Riskingenjörerna AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR